Werkgroep Geschiedenis

De werkgroep geschiedenis organiseert activiteiten op het gebied van geschiedenis en genealogie. Vast op ons programma staat de LOL, een Lezing op Locatie. De LOL begint meestal met een historische wandeling onder leiding van een gids, soms ook een workshop. Zo zijn we bijvoorbeeld op excursie langs archeologische sporen in Diever geweest, hebben we hunebedden leren fotograferen, bezochten we de begraafplaats van Veenhuizen en hebben we het gebied van de boermarke van Zeijen verkend. Na de wandeling eten we met elkaar een hapje en daarna volgt een lezing, passend bij de wandeling van de middag. De locatie van de LOL is iedere keer anders, afhankelijk van het onderwerp. Voor de organisatie van een LOL zoeken we altijd samenwerking met een lokale historische vereniging of andere organisatie die zich bezighoudt met geschiedenis.

Daarnaast organiseren we om het jaar een groot symposium. Onderwerpen als literatuurgeschiedenis en het drukken van een boek zijn al aan de orde geweest. Op een symposium zijn meerdere sprekers en workshops.

Naast de LOL en het symposium is de werkgroep ook altijd in voor andere activiteiten. Zo denken we bijvoorbeeld regelmatig mee in de activiteiten van het Drents Archief, zijn we betrokken bij de uitreiking van de DHV-prijs en organiseren we een lezing of activiteit bij de Algemene Ledenvergadering.

De werkgroep bestaat uit:

• Anja Schuring
  • Marieke van Ginkel
  • Saskia Wennink
  • Diana Spiekhout
  • Germa Greving

Vindt u het leuk om activiteiten te organiseren op het gebied van geschiedenis en genealogie? Dan bent u van harte welkom om onze werkgroep te komen versterken. U contact met de werkgroep opnemen via: