Lezing "Het boerenleven in Drenthe" - 26 november

kamps1.jpg Op 26 november was er van 19 uur tot 20.30 uur een zgn Lezing op Lokatie over "Het boerenleven in Drenthe" in boerderij Kamps Rolde, kamps4.jpg

kamps3.jpg dwz een lezing en een rondleiding over Kampsheide door Theo Spek en Lukas Hoven. Dat was een beeldende lezing over het landschap en de landbouw in Drenthe tijdens de prehistorie en over de landbouw in het historische Drentse esdorpenlandschap.
kamps2.jpg

De zon ging al een beetje onder toen we om 15.30 uur vanuit boerderij Kamps met een groep van 40 mensen naar Kampsheide trokken, af en toe stilstaand om te luisteren naar de gids Lukas Hoven. Lukas is opgegroeid in dit gebied, heeft een archeologische achtergrond en wees ons op de grafheuvels, de celtic fields, het gecultiveerde landschap. 6000 jaar boerenleven op een paar hectare rondom boerderij Kamps, dat was ons beginpunt.
Toen we weer bij de boerderij aankwamen was het al donker en rook het naar heerlijke soep, gemaakt door een vrijwilliger van de DHV. De broodmaaltijd was verder verzorgd door de bewoners van boerderij Kamps. Gastvrij als zij zijn mochten wij ons op de verwarmde deel te goed doen aan het eten en drinken.
Langzamerhand kwamen er ook meer mensen bij, zij kwamen voor de lezing van prof. Theo Spek, over 6.000 jaar landbouw op de Drentse zandgronden. Voor de pauze over de prehistorie en na de pauze over de historie van de Drentse landbouw.
Het was een zeer geslaagde middag en avond. Dit kwam mede dankzij de enorm enthousiaste sprekers, de prachtige locatie, de gezamenlijke wandeling en de heerlijke soep en broodmaaltijd. Van de presentatie zijn hier - zij het sterk gecomprimeerd - de slides.

De werkgroep geschiedenis heeft nog een paar activiteiten op het programma staan. Een daarvan wordt gehouden op 24 maart, het betreft een symposium met als werktitel, van bronverzameling tot boek. Deze dag is bedoeld voor mensen die geïnteresseerd zijn in de verschillende stadia waarin een geschiedschrijver zich bevindt bij het schrijven van een boek. Het verzamelen, de selectie en het product. Meer informatie vindt u binnenkort op de website en in het bulletin.
Connie Vanderveen