Nieuw nummer Waardeel

Het 1e nummer van Waardeel in 2016 is verschenen met artikelen over ooit bestaande plannen van Drenthe voor annexatie van delen van Duitslanf, de zoektocht naar de schilderijen en archeologische vondsten van Geert Kuiper (1840-1927), Dollardslib voor Drenthe, de film over de Drentse Boermarken die uniek zijn in Europa en de vernieuwde Drentse Encyclopaedie en de vaste rubrieken. Omdat het inlegblad Bulletin niet meer verschijnt is het dus des te belangrijker geworden, dat uw (evt gewijzigde) e-mail adres bij ons bekend is (door te geven onder <Contact> via de knop <Opgeven mailadres leden> op deze site).

Wanneer de inhoud u aanspreekt is het ook in de boekhandel te kopen voor € 4,75, maar nog makkelijker is het om u op te geven als lid van de DHV via de knop boven deze pagina. Dan krijgt u alle 4 nummers van Waardeel van dit jaar plus het Drents Genealogisch Jaarboek en de Nieuwe Drentse Volksalmanak van afgelopen jaar voor de contributie van € 27,50 (+ € 2,50 extra wanneer u geen machtiging tot automatische incasso wenst te geven). Een indruk van de artikelen van de afgelopen jaren vindt u bij Info Platform onder de knop Publikaties & bronnen> Index DHV publikaties (NB de schuifbalk gebruiken om alle overzichten op die pagina te zien).

CvrWrdl 16 1

Drenthe en de annexatie van delen van Duitsland
Enkele jaren geleden redde provinciaal cartograaf Hotze Blomsma opzienbarende tekeningen van de vernietiging. Het waren voorstellen van de provincie Drenthe om na de Tweede Wereldoorlog gebieden in Duitsland te annexeren. Hans van Dam en Bernhard Hanskamp onderzochten de tekeningen, doken in de archieven en schreven er een artikel over.

Zoektocht naar de schilderijenverzameling en archeologische vondsten van Geert Kuiper 1840-1927
Op 30 september 2015 werd het boek met de lange titel Zoektocht naar de schilderijenverzameling en de archeologische vondsten van Geert Kuiper (1840-1927) gepresenteerd. Enkele achterkleinkinderen van de markante landbouwer en kastelein uit Hooghalen schreven het boek als een gezamenlijk familieproject. Roely Klok en Rein Swarts werkten eveneens samen. Zij schreven voor Waardeel de volgende recensie.

Dollardslib voor Drenthe
De Dollard is een onderdeel van het Eems-Dollard estuarium op de grens tussen Nederland en Duitsland. Het is tevens de naam van een boerderij in Drenthe. In dit artikel probeert Karel Essink een antwoord te vinden op de vraag waarom 'Huize Den Dollard' een naam heeft gekregen die verwijst naar de Dollard.

'Drentse Boermarken uniek in Europa'
Onlangs was de premiere van de film 'Drentse Boermarken ... uniek in Europa' van de Vereniging Drentse Boermarken (VDB). Deze premiere vond plaats op 26 november 2015 in zalencentrum Hofsteenge te Rolde in aanwezigheid van ruim tweehonderd genodigden. De film werd aangeboden aan de Provincie Drenthe, in de persoon van gedeputeerde Henk Jumelet, en aan het
Drents Archief, in de persoon van directeur Douwe Huizing. Deze film zal dit jaar vertoond gaan worden in het Drents Archief.
Jan van der Struik, secretaris van de Vereniging Drentse Boermarken doet in dit artikel een en ander uit de doe ken.

Vernieuwde Digitale Drentse Encyclopedie
De digitale Drentse encyclopedie is aan vernieuwing toe.
Ferry Sieders medewerker van het Drents Archief en tevens projectleider van het deelproject Inhoud is bezig om het online naslagwerk te verfrissen. In dit artikel vertelt hij meer over het deelproject en de digitale encyclopedie.