DHV-prijs 2017

Genomineerden DHV-prijs 2017 bekend

De jury van de prijs, bestaande uit Ard van der Tuuk (burgemeester Grootegast), Theo Spek (hoogleraar RUG Landschapskunde), Erwin de Leeuw (medewerker Drents Archief), Bernd Otter (journalist Dagblad van het Noorden) en Gea Smith (secretaris van de jury) heeft met veel belangstelling van alle inzendingen kennisgenomen. Na een zorgvuldige afweging heeft de jury besloten om drie nominaties te kiezen waaruit de uiteindelijke winnaar van de DHV-prijs 2017 zal volgen.

De genomineerden zijn:

Henk van Triest uit Meppel beschrijft in “Hoe de middenstand verdween uit Hoogeveen” twintig middenstandsfamilies die actief waren in het Hoogeveen van 1930 tot 1980. De 85-jarige auteur, zelf afkomstig uit de levensmiddelenbranche, kwam op het idee toen hij met zijn vrouw door de Hoofdstraat wandelde en zij zich beiden afvroegen wat er met de winkeliers gebeurd was uit de tijd dat ze zelf nog regelmatig het centrum bezochten. Van Triest schreef eerder over onder andere woonzorgcentrum Olden Kinholt, de imkerij, over een bekende boerenfamilie in Hollandscheveld en over zijn eigen familie. “Hoe de middenstand verdween uit Hoogeveen” is zijn achtste publicatie.

Beluister hier de uitzending van RTV Drenthe Toen om kennis te maken met de genomineerde Henk van Triest en zijn boek "Hoe de middenstand verdween uit Hoogeveen".
Vanaf minuut 35.20:   http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/30914

Asser Historische Vereniging (AHV) zette een reeks activiteiten op touw ter gelegenheid van de opening van de Blauwe As, het opnieuw bevaarbaar maken van de Vaart en het Kanaal door Assen. Er waren twee exposities (in de Nieuwe Kolk en in warenhuis Vanderveen), een lezing en een paar foto-presentaties. Daarnaast leverde de AHV tekst en foto’s voor de informatiepanelen die langs het Kanaal geplaatst werden. Als klap op de vuurpijl verscheen in april het “Waterboek van Assen”, waarin de geschiedenis van het water in en rondom Assen belicht wordt van de oorspronkelijke singels uit de kloostertijd, via de aanleg van de Drentsche Hoofdvaart tot de Blauwe As'.

Beluister hier de uitzending van RTV Drenthe Toen om kennis te maken met de genomineerde kanditaat de Asser Historische Vereniging
Vanaf minuut 32.11: http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/31128

Project "maak je eigen boek" door Kees en Marieke Opmeer. De kano van Pesse is het vijfde boek in de reeks “Maak je eigen boek” van Kees (schrijver) en Marieke (illustrator) Opmeer. Ze maakten het samen met ruim 400 leerlingen van groep 6, 7 en 8 van verschillende basisscholen in Hoogeveen. Op het spoor gezet door een museumbezoek maakte elke klas één hoofdstuk van het spannende verhaal dat bestaat uit zestien hoofdstukken. De kinderen leerden samenwerken, oefenden hun taalvaardigheid, leerden hun fantasie te gebruiken leerden een hoop van de geschiedenis en aardrijkskunde van hun woonplaats. Provinciaal archeoloog Wijnand van der Sanden heeft het project wetenschappelijk begeleid. Een eerdere versie van “Maak je eigen boek” ging over kasteel de Kinckhorst in Meppel.

Het publiek kiest een winnaar en de jury ook. De uiteindelijke winnaars van zowel de DHV-juryprijs als de publieksprijs zullen bekend gemaakt worden op zondag 18 maart in een rechtstreekse uitzending van het radioprogramma Drenthe Toen van RTV-Drenthe. De winnaar van de jurprpijs ontvangt een oorkonde en een geldbedragd van € 1.000,-. De winnaar van de publieksprijs krijgt een mooi kunstwerk aangeboden.

De nominaties zijn bekend gemaakt in het radioprogramma van RTV Drenthe Toen. Wilt u deze uitzending terugluisteren? http://www.rtvdrenthe.nl/radio/programma/12/Drenthe-Toen/aflevering/30700 Vanaf minuut 8:55

Ook het Dagblad van het Noord besteedde aandacht aan de DHV-prijs. Ziet het artikel hieronder

DHV persbericht