Verslag LOL met zij/hij in Orvelte

Op bezoek in Orvelte

(verslag door Anja Schuring)

Het was een mooie LOL in Orvelte met een afwisselend programma. In De Schenkerij begonnen we met een prachtige jubileumfilm uit 1955 van 25 jaar Plattelandsvrouwen (kijk hier voor de liefhebbers). De film was professioneel gemaakt en gaf een prachtig beeld van de jaren vijftig. Het verhaal van provinciaal voorzitter Janny Roggen sloot daar mooi bij aan. Ze vertelde over de oprichting van boerinnenbonden 100 jaar geleden, over het ondergronds gaan van de Plattelandsvrouwen in de Tweede Wereldoorlog en de zuiveringen daarna en over de internationale thema’s waarmee de Vrouwen van Nu zich tegenwoordig bezighouden zoals watermanagement, financiële onafhankelijkheid voor vrouwen, duurzaamheid.

De lunch was bij de Schenkerij al even lekker en goed verzorgd als de koffie en de thee: brood van roggemeel en suikerbrood, alles ongedwongen uit het vuistje. Neils Tiktak nam ons mee de hei op, samen met zijn twee honden en zo’n 150 Schoonebekers, een deel van de Orvelter kudde. We leerden dat eikels niet goed zijn voor schapen, dat schapen echt alle planten op de heide snoeien, dus ook de heide zelf, dat ze maximaal 12 dagen op hetzelfde stuk mogen grazen en dat er makke en minder makke schapen zijn. De wandeling zou een half uurtje duren maar uiteindelijk kwamen we pas vijf kwartier later aan bij het huis van Neils waar Carolina Verhoeven op de deel een proeverij van hapjes uit de weck presenteerde. Ze had een mooie toelichting op al haar museum-,  erfgoed- en kookactiviteiten en uiteraard superlekkere hapjes, deze keer met daslook, bruine bonen en hangop.

Drie zeer verschillende inleiders over drie zeer verschillende onderwerpen, maar wat ze gemeen hadden was de gedrevenheid en het enthousiasme waarmee ze hun werk doen en daarover vertelden.

Voor degenen die er niet bij konden zijn, maar toch even de sfeer willen proeven een paar foto's:

Orvelte lunch

Een heerlijke lunch!

Op stap met de herder 1

Op stap met herder Neils Tiktak.

Op stap met de herder 2

Op stap met de herder 3

hapjes uit de weck

En tot besluit heerlijke hapjes uit de weck!