3 november: Lezing op Locatie "de zaak Tjerk Vermaning"

Op dit moment staat hij volop in de belangstelling: grasmaaimachineslijper Tjerk Vermaning die na een spectaculaire archeologische vondst in januari 1965 in één klap de bekendste amateurarcheoloog van Nederland werd. Hij had werktuigen van Neanderthalers gevonden die circa 50.000 jaar geleden gemaakt zouden zijn. Niet alleen de vondst was spectaculair, de constatering dat het om vervalsingen ging ook. Onze LOL gaat over de geruchtmakende Zaak Vermaning.Op dit moment staat hij volop in de belangstelling: grasmaaimachineslijper Tjerk Vermaning die na een spectaculaire archeologische vondst in januari 1965 in één klap de bekendste amateurarcheoloog van Nederland werd. Hij had werktuigen van Neanderthalers gevonden die circa 50.000 jaar geleden gemaakt zouden zijn. Niet alleen de vondst was spectaculair, de constatering dat het om vervalsingen ging ook. Onze LOL gaat over de geruchtmakende Zaak Vermaning.

Datum: 3 november 2018
Verzamelen/inloop: Drents Archief, Brink 4 te Assen
Aanvang/einde: 10.30 uur-15.00 uur
Kosten: € 17,50 voor leden; € 22,50 voor niet-leden

Na het welkomstkopje thee of koffie volgen in de studio van het Archief drie lezingen:

Anja Schuring over de wereld van Vermaning,
Reinder van der Molen over hoe hij Vermaning destijds verdedigde en na de pauze
Wijnand van der Sanden over de stenen van Vermaning.

De lunch met een drankje is bij restaurant/grandcafé Liff
Daarna bezoeken we de tentoonstelling De zaak Vermaning in het Drents Museum (en de rest van de middag bent u vrij ook de andere tentoonstellingen, waaronder die over Iran, in het museum te bezichtigen).
Alle locaties die we bezoeken bevinden zich aan de Brink in Assen.

U kunt zich opgeven per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U krijgt dan van ons bevestiging retour met daarin de betalingsgegevens.